Anonim ve Limited Şirketler ile Kooperatiflerin Kuruluşunda Defterlerin Ticaret Sicili Müdürlüklerince Tasdik Edilmesinde Değişiklik Yapılması

PrintMailRate-it
  Sirküler No: 2018 / 26

Bilindiği üzere, 10.03.2018 tarihli Resmi Gazete'de yayımlanan 7099 sayılı Kanun'la "Defterler anonim ve limited şirketler ile kooperatiflerin kuruluş aşamasında, şirket merkezinin bulunduğu yer ticaret sicili müdürlüğünce tasdik edilir." hükmü getirilmiştir. 

21.03.2018 Tarih ve 30367 sayılı Resmî Gazetede yayınlanarak yürürlüğe giren 493 Sıra No.lu Vergi Usul Kanunu (VUK) Genel Tebliği ile anonim, limited şirketler ve kooperatiflere ait defter tasdik işlemlerinde değişiklik yapılmıştır. 

493 Sıra No.lu VUK Genel Tebliği ile yapılan düzenlemelere aşağıda yer verilmiştir. 

  • Ticaret Sİcİlİ Müdürlüklerİnce Vergİ Usul Kanunu Bakımından Tasdİk Edİlmesİ Zorunlu Olan Defterler 

    213 sayılı Vergi Usul Kanunu'nun 223. maddesinde yapılan değişiklik ile birlikte, anonim ve limited şirketler ile kooperatiflerin kuruluş aşamasında, defterlerin şirket merkezinin bulunduğu yer ticaret sicili müdürlüğünce tasdik edilmesi zorunlu hale gelmiştir.
     
    Söz konusu şirketlerce tasdik ettirilerek kullanılma zorunluluğu, gerek 213 sayılı Kanunda doğrudan sayılan defterler (yevmiye defteri gibi) gerekse de 213 sayılı Kanunda yer alan yetki doğrultusunda tasdik mecburiyeti getirilen defterler açısından (anonim şirketlerin damga vergisi defteri gibi) defter tasdik işlemi bu şirketlerin kuruluş aşamasında şirket merkezinin bulunduğu yer ticaret sicili müdürlüğünce yapılacaktır.
     
    Tasdiki zorunlu olan ancak kullanılması şarta bağlı nitelikte bulunan defterlerin (limited şirketler ve kooperatifler açısından damga vergisi defteri veya muhasebe işlemlerini Muhasebe Sistemi Uygulama Genel Tebliğlerinde yer alan 7/A seçeneğine göre izlemeyecek olanlar için imalat defteri gibi) söz konusu şirketlerce işe başlanılan ilk hesap döneminde kullanılmasının öngörülmesi halinde de tasdik işlemleri kuruluş aşamasında ilgili müdürlüklerce yapılacaktır.
  • Tİcaret Sİcİlİ Müdürlüklerİnce Yaplacak Tasdİk İşlemlerİne İlİşkİn Bİldİrİm Zorunluluğu 

    Mükelleflerin ticaret sicili müdürlüklerine, tasdik ettirmek zorunda oldukları defterlerin tasdik işlemlerine ilişkin bilgileri, ticaret sicili müdürlüklerince aşağıda yer verilen usul ve esaslar çerçevesinde, elektronik ortamda Maliye Bakanlığı'na gönderilecektir. Ticaret sicili müdürlükleri söz konusu tasdik işlemlerine ilişkin olarak;
     
    a) Defter tasdik ettiren mükellefin;
     
    1) Unvanı,
    2) Vergi kimlik numarası,
     
    b) Tasdik edilen defterin;
     
    1) Türü,
    2) Kullanılacağı hesap dönemi,
     
    c) Tasdik işlemine ait;
     
    1) Tasdik numarası,
    2) Tasdik tarihi,
     
    ç) Tasdik işlemini yapan görevliye ait;
     
    1) Ad soyad,
    2) Unvan,
    3) Ticaret sicili müdürlüğü,
     
    bilgilerini, en geç tasdik işleminin yapıldığı ayı takip eden ikinci ayın sonuna kadar göndereceklerdir. Elektronik ortamda bilgi gönderme zorunluluğu getirilen ticaret sicili müdürlüklerinin ayrıca bildirim yapmalarına gerek bulunmamaktadır. 
  • Cezaî Müeyyİde 

    Ticaret sicili müdürlükleri tarafından tasdik edilen defterlere ilişkin bilgilerin Maliye Bakanlığı'na gönderilmesine dair Tebliğde belirtilen bildirim yükümlülüğüne riayet edilmemesi halinde 213 sayılı Kanunda yer alan cezalar tatbik edilecektir.
     
    Söz konusu Tebliğ yayım tarihi olan 21.03.2018'de yürürlüğe girmiş olup, Tebliğ'in tam metnine aşağıdaki internet adresinde yer verilmiştir.
     
     
    Bilgi edinmenizi rica ederiz.
     
    Saygılarımızla,

  

« Yayınlar

  « Sirküler 
  « Yazılar
Skip Ribbon Commands
Skip to main content
Deutschland Weltweit Search Menu